Internationaal accountmanager, aanjager van new business, wereldveroveraar: geef het maar een creatieve naam. Maar een geschikt iemand vinden die jouw kerstsferen over de landsgrenzen brengt naar een B2B markt en omzet binnen haalt, is niet eenvoudig. Daarom pakte Adelien Zwaan, directeur/eigenaar van PeHa uit Sneek het anders aan.
“Nederland en Frankrijk vormen voor ons een goede basis, maar beide landen hebben last gehad van economische crisissen. Dat voelt te kwetsbaar. Ik wil omzet bestendigen en risico’s spreiden.” Adelien Zwaan had al van alles verkend: een agentschap inschakelen, een vestiging opzetten in het betreffende land, werving via beurzen. Maar het gevoel was niet goed. De energie ging er uit en de omzet bleef achter. “Waar vind ik een goede, native commerciële persoon?” Deze prangende vraag kwam naar voren in het gesprek met Wessel de Vries, specialist Internationaal Ondernemen bij Ynbusiness.
“Als ik had geweten hoe het moest, had ik het zelf al gedaan.”
“Waarom doe je het niet zelf?” Dat was Wessel zijn conclusie. Peha had haar marketingstrategie ontwikkeld en een stevige waardepropositie. De prioriteiten zijn gesteld t.a.v. de landen die zij op het vizier hadden. Dus waarom pakten ze het niet gewoon zelf op? Adelien: “Als ik had geweten hoe het moest, had ik het zelf al gedaan. Daarom was het contact dat Wessel voor mij legde met Joyce Walstra van de Export Academy waardevol.”
“Jij moet jezelf aan het werk zetten.”
“Wat mij aansprak was dat ze op een hands on wijze begeleiding en opleiding kunnen bieden. Er wordt in het Export Lab met onze medewerker 3 jaar lang gewerkt aan onze businesscase: ‘Hoe veroveren wij de Duitse markt?’ Daardoor groei je als bedrijf zelf ook mee. En ik heb toegang tot een netwerk met (inter)nationale spelers met hands on ervaring die me kunnen helpen de cirkel van mijn eigen gedachten te doorbreken.” Maar voordat bleek dat Janine Huizeling de ideale match voor PeHa was, moest zij eerst door een intensieve en strenge selectie. Wessel de Vries zat in de jury bij de eerste selectiedag. “Janine viel op door haar sterke CV, haar zelfvertrouwen en competitieve instelling. Unaniem hebben we haar doorgezet naar de 2e selectiedag. Daar kregen zij en andere kandidaten een serie van masterclasses om zich voor te bereiden op matching/plaatsing in een bedrijf. Dat matchingsgesprek vond diezelfde dag plaats en er was een klik met PeHa. Adelien: ”Ze kwam over als een doorzetter. En dat hebben we nodig. Ik ga haar niet vertellen wat ze moet doen. Ze moet zichzelf aan het werk zetten. Daarom is die hands on begeleiding zo waardevol.”
Cold Copy-Paste
We troffen Janine Huizeling op haar 2e bezoek aan PeHa, om verdere details met Adelien te bespreken. “Het was een pittig en spannend proces. Ik heb waanzinnig veel aan die Masterclasses gehad. Het was wel even schakelen toen we in het Engels moesten pitchen voor de bedrijven, maar ik ging er helemaal voor. Zelfs als er niet direct een match uit gekomen zou zijn, dan nog was het de moeite waard om mee te doen. De masterclasses waren namelijk heel waardevol. Maar ik ben superblij dat we in gesprek zijn voor een baan!”, vertelt een hele enthousiaste Janine.
Dat enthousiasme en haar doorzettingsvermogen heeft ze hard nodig in de markt. Adelien: “Er is veel kopieergedrag in de markt. Daarom moet je zorgen dat je voldoende onderscheidend vermogen hebt én dat goed onder de aandacht blijven brengen. Janine gaat op het internationale pad voor een bedrijf dat bekend staat om haar sneeuwproducten, haar kwaliteit en trendsettend vermogen. Zo zijn wij de bedenker en realisator van de Dickensville Elfstedenserie. En dat leidt tot mooie opdrachten. We zijn recent gevraagd of wij van een van de bekendste après ski-barren in Oostenrijk, de ChinChin bar in Gerlos, een Dickensville replica wilden maken in een beperkte oplage. Ze hadden al van alles geprobeerd, maar dat had niet de kwaliteit die ze wilden. En dat konden wij wel.” Aldus een trotse Adelien Zwaan.