Contact

De wereld over met Friese biologische kaas: wat is wijsheid?

Internationaal ondernemen

Na een interessante carrière bij FrieslandCampina om onder andere Milk & Fruit internationaal te vermarkten, kriebelde het ondernemersbloed bij Wietske Borger. In 2008 opende zij haar eerste kaaswinkel in Sloten. In 2009 volgt de tweede winkel in Joure en gaat ze ook online. Haar webshop Kaaspakket.com werd zo succesvol, dat zij in 2014 besluit om zich volledig op online verkoop aan bedrijven te richten. Ze verkoopt pakketten met biologische kazen van Friese boeren uit onder andere de Deelen en Terschelling en de Frysling-wijn. Tijdens een gesprek met Wessel, themaspecialist Internationaal Ondernemen bij Ynbusiness en oud-collega via FrieslandCampina, legt ze hem haar dilemma voor. “Een tijd terug kreeg ik een aanvraag uit Duitsland voor twee pallets kaas. In eerste instantie eenmalig, maar het zette me wel aan het denken. Het imago van Nederlandse zuivel is zeer positief in het buitenland en biologisch raakt ook steeds meer in zwang. Alle kaasjes worden zowel gekoeld als ongekoeld bezorgd, dus dat is het probleem niet. Tenzij het onverwacht ergens aan de grens blijft staan. Mijn intuïtie zegt me dat dit een kans is, maar ik ben niet zo sterk onderlegd in het Duits. Engeland lijkt me een betere stap ‘abroad’ wat dat betreft, maar de Brexit-discussie en het valutarisico houden me tegen. Wat is wijsheid?”

Gechallenged worden door Wie Wat Waar Wanneer en vooral Waarom?
‘Hoe selecteer ik de juiste exportmarkt?’ Een typische vraag waar het SIB-traject (Starters International Business) uitkomst biedt. Het SIB-traject is door de Rijksoverheid in het leven geroepen voor mkb-bedrijven die willen starten met exporteren. SIB is een gesubsidieerd coachingsprogramma waarin ondernemers in ongeveer vier maanden worden geholpen bij het voorbereiden van een exporttraject. Wessel de Vries bracht haar in contact met één van de geregistreerde coaches: TEN the export network. Zij ondersteunen foodbedrijven bij het exporteren van levensmiddelen naar het buitenland.

Zij hielpen haar met de keuze door het onderscheidend vermogen van het concept, de succesfactoren op de Nederlandse markt en kenmerken van de verschillende (in dit geval) Europese markten te verzamelen. Wietske werd ook scherp ondervraagd op haar motivatie: Waarom wil je exporteren? Waarom denk je dat hier kansen zijn? Uit dit onderzoek rolde een top 3 die dicht rondom Nederland lag: Denemarken, Engeland en, verrassend, Duitsland als beste entreeland om structureel naar te exporteren. Naast praktische voordelen zoals logistiek, marktomvang en cultuur is biologisch daar een echt Unique Selling Point. Wietske: “Het was erg prettig om gebruik te maken van de kennis van TEN. Aan Albert Hoeksma en Janet Lebbink had ik een stevig klankbord, net wat ik op dat moment nodig had.”

Klaar voor de start
Met een actieplan ging Wietske opnieuw in gesprek met Wessel. Hij attendeerde haar op diverse subsidies zoals voor de talencursus Duits en vertaling van haar website; beide via de subsidieregeling International Business Fryslân (IBF). Alles staat nu klaar om van start te gaan. “Ik ga wel op korte termijn op zoek naar een exportmedewerker. Die extra capaciteit heb ik nodig om mijn handen vrij te krijgen om alles te kunnen blijven overzien. Ook daarbij komt het netwerk van Wessel vast weer van pas”, grijnst een tevreden Wietske.

“Als ik u alle lastige zaken uit handen kon nemen, wat zou u mij als eerste geven?”
Een succesvol bedrijf is afhankelijk van meerdere schakels. Schakels waar ondernemers graag met ons over sparren. Heeft u ook zo’n vraagstuk met een uitdaging? Of loopt u rond met een andere situatie waar u eens met een onafhankelijk iemand over wil sparren? Neem dan contact op met één van onze specialisten voor een vrijblijvend gesprek.

Contactpersoon
Wessel de VriesThemaspecialist Internationaal OndernemenStel mij een vraag
Meer Sterke staaltjes
Specialist in
Wessel de VriesThemaspecialist Internationaal Ondernemen