Contact

“Dankzij Ynbusiness was ik er als eerste bij”

Ondernemerschap

Van de Belt Agri Service is leverancier voor agrarische benodigdheden. Met vier auto’s op de weg beleveren zij vanuit Donkerbroek met een vast routeschema door Noord-Nederland en Noord-Duitsland. Rien van de Belt en Tabe Bruinsma, sectorspecialist Agri, kennen elkaar nog uit de tijd dat Tabe werkzaam was bij een agrarische groothandel. Een hernieuwde kennismaking, maar nu vanuit de rol bij Ynbusiness, leidde tot een onverwacht snelle groei van het bedrijf.

“We hebben hier een prachtige locatie met ruime werkplekken en fijn, toegewijd personeel. Samen kunnen we een grotere markt aan.” Die groeiambitie had Tabe haarfijn aangevoeld. Zodra hij er via zijn netwerk lucht van kreeg dat een concullega ermee wilde stoppen, tipte hij Rien van de Belt. En aangezien het bedrijf van de buurman maar één keer te koop staat, moest Rien snel handelen. Rien: “Als ondernemer moet je niet te benauwd zijn om keuzes te maken. Durf gepaste risico’s te nemen. Voel je intuïtief aan dat het goed zit? Verzamel dan snel kennis en ga er op af.” En zo kwam het dat hij andere belangstellenden te slim af was. Beide partijen waren van het type afspraak is afspraak. Na slechts één goed en concreet gesprek was de overname binnen een dag rond. Maar daar hield de hulp van Tabe niet op.

“Laat je plezier niet bederven.”

De aankoop van het bedrijf betekende een onverwachte snelle groei van de omzet en klantenkring. En dat stelde Rien voor een persoonlijke keuze: ‘Word ik manager van een groter team of organiseer ik alles zo dat ik zelf routes kan blijven rijden?’ Rien heeft in het verleden wel vaker voor dilemma’s gestaan. “Iedereen heeft een blinde vlek in het ondernemerschap. Het is daarom goed als je eens spart met iemand anders.” Bij vraagstukken die draaien om het ondernemerschap is het prettig om in alle vertrouwelijkheid te sparren met een gelijkgestemde persoon die vanuit de praktijk veel ervaring meebrengt. Met de ‘Raadgevende Ervaren ondernemers’ (REO) biedt Ynbusiness ondernemers die mogelijkheid. Tabe bracht daarop Rien in contact met REO Robert van de Leur.

Van der Belt

“Zorg dat iemand je met regelmaat een spiegel voor houdt.”

Uit dat gesprek kwamen verschillende inzichten. Sommige zo simpel, dat hij het ook zelf had kunnen bedenken. “Maar je hebt dus iemand anders nodig om je dat extra zetje te geven. Ik heb een klein team en hoe iemand in haar of zijn vel zit is dus heel bepalend voor de sfeer en de klantbediening. De invloed van veeleisende klanten op de sfeer is groot. Robert gaf daarop aan: ‘Durf je te focussen op klanten die bijdragen.’ Dat vonden wij in het begin best lastig. Zomaar een lastig gesprek snel én netjes afronden doe je niet even. Maar ik heb gemerkt dat het werkt. Voor ons allemaal.”

Na de introductie bij de verkopende concullega en meerdere eyeopeners kan Rien het contact met Ynbusiness van harte aanbevelen aan andere ondernemers. “Zorg dat iemand je met regelmaat een spiegel voor houdt.”

“Als ik u alle lastige zaken uit handen kon nemen, wat zou u mij als eerste geven?”

Een succesvol bedrijf is afhankelijk van meerdere schakels. Eén zo’n belangrijke schakel is marketing. Dat is een thema waar ondernemers graag met ons over sparren. Heeft u ook zo’n vraagstuk met een uitdaging? Of loopt u rond met een andere situatie waar u eens met een onafhankelijk iemand over wil sparren? Neem dan contact op met één van onze specialisten voor een vrijblijvend gesprek.

Contactpersoon
Tabe Bruinsma
Tabe BruinsmaSectorspecialist AgriStel mij een vraag
Meer Sterke staaltjes
Specialist in
Tabe Bruinsma
Tabe BruinsmaSectorspecialist Agri