Contact

Food is (steeds meer) dienstverlening

02 februari 2018

 

Binnen een paar jaar zal meer dan de helft van elke euro die we uitgeven aan eten en drinken niet zozeer naar het product gaan, maar naar de dienstverlening rondom het product. Daar zit de meeste innovatie, komen nieuwe concepten op en zit de groei. En daar kunnen voedingsproducent dan weer volop van profiteren.

In Nederland wordt circa 60 miljard euro aan voeding en dranken uitgegeven. Deze voedingsuitgaven gaan niet alleen naar het eten en drinken zelf, maar ook naar de aankleding van de winkel, de locatie, de bereiding, de marketing, de beschikbaarheid, de beleving etc.

Je ziet steeds meer nieuwe concepten in de markt zoals food-apps en drones die pizza’s bezorgen aan huis. Aan nieuwe initiatieven, concepten en plekken om aan eten te komen is dus geen gebrek. De dienstverlening rondom ons eten maakt nu al meer dan 40% van onze totale besteding aan eten en drinken uit. Dit percentage zal de komende jaren alleen maar groeien als consumenten nog meer voor gemak en beleving willen betalen. Als leveranciers een graantje van deze verwachte groei mee willen pikken, zullen ze – meer dan voorheen – de consument moeten ontzorgen en hun foodretail- en foodservice-klanten aan onderscheidend vermogen moeten helpen.

Klik hier voor meer informatie en de link naar het rapport