Hoe kan de maakindustrie in Friesland vergroot worden en tegelijkertijd een innoverende boost geven aan start-ups en het MKB in het Noorden? Ynbusiness heeft het initiatief genomen voor een haalbaarheidsonderzoek, wat is uitgevoerd door Specialist Trainee Timo Gruis. De aanleiding voor dit onderzoek was de ervaring van de specialisten van Ynbusiness dat startups wel innoverende ideeën hebben, maar de stap naar de markt missen.
De weg van een startup
Over het algemeen komen startups stappen tegen waar ze geen of onvoldoende ervaring mee hebben. Dit begint allereerst met het definiëren van een product en het maken van een prototype, maar ook in latere stadia zoals het produceren, testen, certificeren, en de assemblage van het product zijn zij vaak onwetend. Uit ons onderzoek blijkt dat dit ervoor zorgt dat startups langer in de R&D fase blijven en opschalen vaker stokt door bijvoorbeeld het gebrek aan kennis, connecties en ervaring in het productieproces. Daarnaast is de startfase van een nieuw bedrijf vaak de duurste fase. In deze fase moeten de meeste investeringen worden gedaan in bijvoorbeeld machines, faciliteiten en personeel. Dit is het moment dat bedrijven in de zogenaamde ‘Valley of Death’ belanden. De Valley of Death is een principe waar veel investeringen worden gedaan om het bedrijf te innoveren, maar waar het nog geen inkomsten heeft.
Ynbusiness; Helpen opschalen en verbinden
Binnen Friesland is er enorm veel potentie van bedrijven (startups, scale ups) die een nieuw product naar de markt willen brengen. Het onderzoek van Ynbusiness heeft zich gericht op meerdere stadia die een startup tegenkomt wanneer zij een product naar de markt willen brengen en hoe bestaande productiebedrijven hierbij ondersteuning kunnen bieden. Wanneer het mogelijk is om een netwerk op te bouwen van bestaande productiebedrijven en deze te matchen aan bedrijven die een product naar de markt willen brengen, kunnen zij samen naar een oplossing zoeken voor de productie. Dit soort samenwerkingen zouden kunnen leiden tot een lagere Valley of Death’, een effectiever R&D proces, efficiënter gebruik van grondstoffen, minder logistieke bewegingen, meer inzicht in het productieproces en een groei van kennis en capaciteit in Friesland.
Uit het onderzoek is gebleken dat Friese productiebedrijven opererend in verschillende branches geïnteresseerd zijn en positief reageerden op een netwerk waar bedrijven met een productievraag en productiebedrijven aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Echter is de timing van dit onderzoek negatief beïnvloed door Covid. Productiebedrijven hebben aangegeven dat capaciteiten zijn gedaald door opgelegde quota en leveringsproblemen bij leveranciers. Dit betekent dat wanneer de markt weer stabiliseert de mogelijkheden voor dit netwerk weer groeien.